Het blauwe patroon van Bergoss was mijn uitgangspunt
De Bewogen Mens
Kunsthuis Wijchen 3-25 augustus 2024
In deze fascinerende tentoonstelling onderzoekt Till Willems de complexe interacties en communicatievormen tussen mensen door de lens van fysieke houdingen. Bekend van haar deelname aan het tv-programma "Krabbé zoekt Picasso", gebruikt Willems een verscheidenheid aan materialen om de nuances van menselijke en dierlijke bewegingen vast te leggen.
Willems, die zich niet alleen tot mensen beperkt, heeft ook een reeks werken gecreëerd waarin de houdingen van dieren centraal staan. Deze stukken, vaak uitgevoerd in Chinese penseeltechniek, ijzerdraad, keramiek en Siberisch krijt, tonen haar veelzijdigheid en diep inzicht in vorm en beweging. De afbeeldingen van zwevende vogels en majestueuze paarden zijn enkele voorbeelden van haar bekwaamheid om emotie en dynamiek vast te leggen met minimalistische, maar krachtige streken en structuren.
De werken zijn vaak gemaakt met ijzerdraad waardoor een unieke driedimensionale uitstraling ontstaat die zowel de fysieke structuur als de geest van de onderwerpen benadrukt. De schaduwen en lijnen die door deze sculpturen worden geworpen, creëren een levendig, bijna dansend effect dat de kijker uitnodigt om dieper na te denken over de vorm en het wezen van de houding die wordt uitgebeeld.
De tentoonstelling nodigt de bezoeker uit om na te denken over hoe subtiele en soms onbewuste houdingen en verhoudingen invloed hebben op onze interacties en percepties. Willems' werk moedigt aan tot een gesprek over de visuele taal van het lichaam en de manieren waarop deze taal onze relaties en begrip van elkaar beïnvloedt.
Met een breed scala aan technieken en materialen biedt deze expositie een rijk en gevarieerd beeld van menselijke en dierlijke interacties, gezien door de creatieve lens van Till Willems. Dit alles samen creëert een meeslepende ervaring die de bezoekers uitdaagt hun eigen perspectieven op non-verbale communicatie te heroverwegen.
Een expositie van
TILL WILLEMS en INGRID MENGE
vrij za zo
5, 6, 7. mei
12, 13, 14 mei
19, 20, 21 mei + 18 mei (hemelvaartsdag)
Kunst in het Kerkje KIHK
Pastoor Loefsweg 1 Velp-Grave
Till Willems:
In mijn huidige werk staat de mens centraal. Wat beweegt hem, waardoor wordt hij bewogen. Ervaringen, ontmoetingen, omgeving, leefsituatie, werk, afkomst, opleiding, leeftijd, alles heeft invloed in meer of mindere mate. Hoe gaat hij hiermee om?
Ik zie een houding of een gebaar en kan enkel raden waar het vandaan komt. Wat er in het hoofd afspeelt blijft een complexe vraag. Dat fascineert mij.
In mijn eigen binnenwereld zoek ik naar raakvlakken, naar herkenning. Soms herken ik twijfel, onzekerheid of zwakte, een andere keer kracht, vrolijkheid of humor. In mijn tekeningen probeer ik deze eigenschappen te versterken.
De technieken zijn tekenachtig, houtskool, Siberisch krijt, ijzerdraad of inkt. Zwart-wit, en soms blauw hebben mijn voorkeur, want hierin schuilen onzichtbare diepten. Het lijnenspel is altijd organisch omdat ik mijn handschrift gebruik om emoties zo direct mogelijk over te brengen. In mijn tekeningen zie je vaak de zoektocht die mijn hand heeft moeten afleggen om tot het juiste beeld te komen. De tekening ziet er soms besmeurd, vuil of chaotisch uit en benadert daarmee het leven zelf.
1 december - 8 januari 2023
do-zo 13-17 uur
in K26, Kruisstraat 26 Oss
gesloten op 24, 25, 31 december en 1 januari
”'NIEUWKOMERS'
Draad 200 x 120 x 15cm
Nieuwkomers is een werk in het thema “De bewogen Mens”.
Twee jaar geleden begon ik met het onderzoeken van dit thema. Daarbij trof mij hoe subtiele veranderingen in de houding van het lichaam de innerlijke bewogenheid weerspiegelt.
De menselijke figuren in dit werk lijken erg op elkaar, de kleine verschillen vallen niet direct op. Ze staan bij elkaar maar zijn niet echt samen. In de groep lijken ze allemaal alleen. Ik vraag me af waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan. Hebben ze een doel of zijn ze zoekende?
Ze kijken naar boven, proberen ze het hoofd boven water te houden of is het hun trots? Misschien hopen ze op hulp van boven of verwachten ze onheil.
Ze lijken ontheemd en machteloos, hun handen hangen zwaar naar beneden.
Het doet me denken aan asielzoekers.
Ze komen aan in een vreemde wereld. Ik zie hun worsteling, hoe ze verloren zijn geraakt, alles achterlatend wat vertrouwd was, hun land, hun huis, hun leven. Hun eigen identiteit is opgelost in de groep. Ze worden enkel nog gezien als asielzoeker, een van de velen.
Hoe moet het zijn als je even niemand bent en weer opnieuw moet beginnen? Hoe bewaar je je eigen identiteit en zelfrespect?
Het werk is gemaakt van ijzerdraad als een ruimtelijke tekening. Door de afstand tot de wand ontstaan er schaduwfiguren die de groep van 6 groter maakt, als een eindeloze stroom.
20 oktober - 27 november 2022
do-zo 13-17 uur
opening zondag 23 oktober 15 uur.
"AL WAT MENSELIJK IS"
rene Schaap en Till Willems zijn lid van K26. Zij hebben voor hun expositie 3 gastkunstenaars uitgenodigd, Nicolette Peters, Monique Sleegers en Carlette Rijcken.
Bij alle 5 kunstenaars speelt de mens een centrale rol.
Hoe houd ik me staande in het theater van de wereld? Hoe behoud ik mijn vrouwelijke natuur in deze door mannen gereguleerde wereld? Wat zegt een houding over de innerlijke beweging? Beleven we de werkelijkheid of is het illusie? Wat doet de ruimte met een mens?
Allemaal vragen waarop deze kunstenaars een visuele interpretatie geven.
Het resultaat is een boeiende expositie waarin het menszijn van diverse kanten wordt belicht. Het raakt aan het beeld van de mens in al zijn facetten, in zijn grootsheid en kwetsbaarheid, met zijn existentiële vragen.
8 augustus-2 oktober
donderdag- zondag 13-17 uur
Batterijstraat 11, 5396 NT Lithoijen
Pubertijd’
“Pubers, schuchter zoekend naar lichamelijk contact. Een arm die reikt naar de ander. Prikkend, wijzend, zoekend, tastend, ontwijkend. Kan ik? Mag ik? Wijs je me af of komen we tot elkaar? Ze voelen zich bekeken, beoordeeld, beschimpt of bewonderd. Het is een levensfase waarbij moed, twijfel, onzekerheid of doortastendheid bepalend kunnen zijn voor je toekomst. In deze grafische techniek gebruik ik dezelfde figuur waarvan het hoofd en de arm afzonderlijk afgedrukt kunnen worden. Zo kan ik de houding subtiel veranderen en een diversiteit aan uitdrukkingen en gevoelens laten zien, “aldus Till Willems.
Ander exposanten waren;
Hanneke Barendrecht, Jan van Dijk, Wanda Janota, Renee Blom, Noor Baetens, Erni van Aerts, Henny Schakenraad.
2021
In deze mooie, ruime expositieruimte kon ik mijn eerste grote tekening een perfecte plek geven. Hier exiperimenteer ik met het grote formaat 370x150 cm en siberisch krijt.
De kracht van zwart-wit in al zijn nuances boeit mij en het grote formaat dwingt mij om mijn hele lichaam in te zetten.
13 juli - 24 augustus 2020
maandag 13-16 uur
dinsdag- vrijdag 10 -16 uur
In het expositiegedeelte van het VVV kantoor in Oss is een overzicht te zien van dieren welke ik in de afgelopen periode heb gemaakt.
Zijn het beelden, tekeningen, schetsen?
In ieder geval zijn ze ruimtelijk, al schetsend met ijzerdraad tot stand gekomen.
Ook inkttekening van stieren krijgen hier een plek.
Veel kijkplezier.
30 juli - 16 augustus 2020
donderdag- zondag 13 -17uur
'Het lijnenspel bij een naaktmodel is altijd vol leven.Het model toont zich bij elke houding weer anders waardoor de inspiratie nooit ophoudt. de spontaniteit van de getekende lijn wil ik graag bewaren, dat is het best te zien in de 1-minuut schetsen. na 5 minuten neemt die spontaniteit af, dat is dan ook meestal het maximum voor mij.
Samen met Ingrid Menge, Peter Verbeek en Nicole Prein is deze expositie vormgegeven.
Veel kijkplezier.
Papier is een fascinerend materiaal. Ik heb geexperimenteerd met papier en ijzerdraad. Het lijnenspel moest daarbij de leidraad zijn. Ik begon met een eenvoudig gevouwen vorm uit mijn kindertijd. Er ging veel tijd zitten in het vinden van het goede papier. Dat bleek semitransparant kalkpapier te zijn. door de lichtval in deze vorm komen de vouwlijnen tot leven. Deze vorm gaf ik pootjes van ijzerdraad. Twintig van deze vormen bij elkaar doet denken aan een kudde.
Een ander object bestaat uit verfrommelde en weer enigszinsrechtgewreven vellen transparant patroonpapier. Ook dat is een herinnering uit mijn kindertijd. Wie probeerde niet om het mooie gekleurde snoeppapiertje weer glad te strijken. Door het stapelen van deze vellen ontstaat een spannend lichtdoorlatend lijnenspel.
Vanaf 17 oktober exposeerde ik 10 dagen in Diepenheim tijdens het KUNSTMOMENT. Elk jaar exposeren meer dan 100 kunstenaars op diverse spannende lokaties in en om dit kunstminnende dorp. Je vind er ook het tekencentrum en een museum met boeiende hedendaagse kunst. Het oude station in Diepenheim was van 17-27 oktober de lokatie waar je mij samen met Wanda en Janota en Mathijs Vissers kon vinden.
We kijken er met veel plezier op terug. Aardig wat kunstwerken hebben hun plek hier gevonden.
9 december 2019
De naam Monsterstraat komt van het monsteren (keuren) van paarden tijdens de vroegere paardenmarkten. Paarden werden door deze straat heen en weer geleid om hun gangen te tonen.
Mijn beeld stelt een gehabstraheerd steigend paard voor. De contourlijn en de binnenvorm zijn losgesneden en achter elkaar geplaatst. Het matte roestende Cortenstaal contrasteert mooi met de glanzende zwartgranieten wand erachter.
'VRIJHEID'
Deze buitelende zwaluwen vieren de vrijheid in museumjancunen in Oss. De hele zomer genieten van kunst die over vrijheid gaat. Naast foto's van Market Garden.
voor meer informatie: museumjancunen.nl
Een nieuwe uitdaging: voor een bruisende expositie maken we bubbels. Deze ijzeren bubbels worden mijn uitganspunt....maar hoe het verder gaat?
Nog steeds is het spannend om aan een nieuw onderwerp te beginnen. Het kost me meestal al een dag voor ik de eerste stap weer zet. En dan nog blijft het een onzeker proces.
Deze zomer vind je deze 20 x 22 cm blokpanelen in Leeuwarden bij het project 'kunstenaar laat je toekomst zien".
voor meer informatie: galeriewesterkadeleeuwarden.nl
De vogel is inmiddels verkocht.